Doubtful Sound

13 november 2016 - Manapouri, Nieuw-Zeeland

Dounbtful Sound? Maar daar kun je toch helemaal niet komen,via land???

Klopt! Maar vandaag besluiten we dus tot het absoluut, letterlijk en figuurlijk hoogtepunt van onze reis: we gaan vliegen, en wel in een helikopter. Het vliegveld is 15 km naar het zuiden, richting Manapouri. We zijn mooi op tijd en blij gespannen, want het is mooi weer, dus nu of nooit... De piloot is een aardige vent, die alles geduldig uitlegt, veel te vertellen heeft en overal de tijd voor geeft. We vliegen een uur, eerst over Lake Manapouri, we zien Pomona Island, dan van dal naar dal, waar bergmeren en rivieren te zien zijn, over de "Main Divide", de reeks van hoge toppen die het gebied in oost en west verdeeld, en dan richting Doubtful Sound. We landen eerst in een klein dal, waar zich een waterval in een bergmeer stort. Het is via land of water onbereikbaar, zelfs voor de meest geoefende wandelaar. We vliegen verder over Deep Cove en Doubtful Sound. Dit is de diepste en een van de langste van alle fjorden en dankt zijn naam aan ontdekkingsreiziger James Cook, die twijfelde of hij er wel weer uit kon varen. Dat was in 1770, nu vlieg je in een uur heen en weer, en de beelden die aan je voorbij gaan, zijn onbeschrijfelijk mooi. Dat gaan we dus ook maar niet proberen, maar we zijn diep onder de indruk. Zeker als we nog een tweede keer landen, in de sneeuw, naast een bevroren bergmeer. De uitzichten zijn adembenemend. De stilte hangt als een dempende deken over je heen.  We vliegen weer in oostelijke richting en zien de beroemde Kepler Track (wandelroute van drie dagen) beneden ons. Via de North Arm van Lake Manapouri en Shallow Bay, vliegen we over de Waiau river, terug richting het vliegveld. Wat een indrukwekkende belevenis. In Manapouri, wat schitterend aan het meer ligt, drinken we koffie en vragen we ons af hoe we ooit aan iemand kunnen uitleggen hoe mooi dit alles was.

1. Dorien:
    13 november 2016
    Wauw wat super!!! Dan hebben jullie nu ook echt wel alles gehad, ter land, ter zee en in de lucht!!! Wat weer een belevenis!! Als dit niet genieten heet dan weet ik het ook niet meer! Dikke kus
  2. Hilko:
    Hallo Lina & Arno.
    Prachtig, prachtig ,prachtig !!
    Wat voor reisdoel moet er na deze vakantie komen na zoveel moois ??
  3. Henk:
    13 november 2016
    Geweldig, dit zorgt voor nog meer terugverlangen naar.....!
    De manier waarop je/jullie schrijven wordt ook steeds mooier; zo wordt het meebeleven en genieten. Heerlijk.
    Hopelijk hebben/krijgen jullie geen last van de beving boven Christchurch.
  4. Jan en Hennie:
    Heel mooi en spannend,
    Hoe gaat het met jullie?
  5. Martin:
    13 november 2016
    Hoi Arno en Lina! Wát een mooi verslag! Jullie verslagen worden steeds meer literair! Wat We hopen dat er geen narigheid is Liefs, A. plus M.een mooie reis allemaal kan oproepen! Ik zie dat Lake Manapouri en Doubtful Sound tot de grote toppers behoren, en ook het hele Keplergebergte met de Hydro-electric central in de westpunt van het meer. Volgens de gids is de fjord alleen per boot te bevaren; aan een helicopter was blijkbaar niet gedacht. De radionieuwsdienst meldde een aardbeving op het Zuid- en het Noordeiland. Om 19.00 uur kijken we naar de televisie.
  6. Elzo:
    Hallo Lina en Arno
    Wat weer een mooi verslag van de omgeving daar.
    Gr Elzo en Mina
  7. Ineke Muthert:
    15 november 2016
    Hallo Lina en Arno
    Dit is het wel helemaal lijkt mij. Ik heb het verhaal gelezen van James Cook. Dat jullie hier nu zijn is niet te geloven!
    Hartelijke groet van Ineke
  8. Roelof en Isabel:
    15 november 2016
    Jeetje....wat een belevenissen en wat een wonderschone wereld. Het is jullie dik gegund om hier samen van te genieten. Veel liefs Roelof en Isabel