Cape Foul Wind, Punekaiki

7 november 2016 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Vanmorgen zijn we vroeg vertrokken richting de westkust. Het is een erg mooie route door de bergen, maar het is geen helder weer. We stoppen in Inangahua voor een kop koffie, maar dan hebben we er al meer dan 100 km op zitten. We volgen de Buller rivier en slaan af naar het noorden, richting Westport, om langs de kust richting Cape Foulwind te rijden. Daar huist een kolonie zeerobben, en die zijn blijkbaar erg honkvast. We zien er heel wat liggen op de rotsen en er zijn ook jongen bij. Er zijn wandelpaden gemaakt zodat de dieren goed te zien zijn, maar wel op afstand, zodat ze niet verstoord worden. Mooi om de dieren in hun natuurlijke omgeving te zien. We rijden door langs de kust naar het zuiden. Het weer wordt steeds beter, helderder. We stoppen hier en daar om de woeste golven op de kust te zien beuken. Dan komen we aan bij Punekaiki, waar het een kwartiertje wandelen is naar de "Pancakerocks" en de "Blowholes". Het is een overweldigend spektakel en een wonder van de natuur. Het blijkt nog steeds onbekend hoe de rotsformaties aan hun bijzondere vorm gekomen zijn; er zijn vier theorieën over (voor de liefhebbers; google maar even) Ook de Blowholes zijn indrukwekkend; de zee heeft zo veel kracht, dat het water tientallen meters de lucht in wordt geblazen door smalle openingen in de rotsen. Het maakt soms een angstaanjagend geluid. We lopen de route twee keer, om alles nog eens goed te bekijken. PRACHTIG!!! We rijden door naar Greymouth, waar we een kamer hebben besproken.

Het was een prachtige kustroute!

1. Martin:
    7 november 2016
    Dag Lina en Arno. Dank voor de volgende aflevering van 7/11. We volgen jullie fantastische reis een beetje a.d.h. van de reisgids, maar de werkelijkheid is gezien jullie foto's duizend keer mooier! De Pancake Rocks bij Punakaiki zijn wel het summum, zo te zien. Een reis om nooit te vergeten! Liefs, groet, A.M.
  2. Lammie Levinga:
    8 november 2016
    wat mooie reis verhalen zeg, Arno kan wel een boek uitbrengen. heel veel liefs van Lammie.