Hokitika, Fox glacier, Haast

8 november 2016 - Haast, Nieuw-Zeeland

We vertrekken op tijd uit Greymouth, na een onrustige nacht, omdat er een drukke weg langs het motel liep,bovendien ook nog een spoorlijn met een goederentrein om 5 uur 'smorgens. We rijden eerst naar Hokitika, 40 km langs de kust naar het zuiden. Vervolgens gaat de weg wat meer van de kust af en stoppen we in het kleine goudzoekersdorpje Ross en later bij een mooi meer, Lake Mapourika. Dan rijden we door naar Fox Glacier, voorbij het dorp gaat de weg omhoog, tot aan een parkeerplaats, vanwaar je een goed zicht hebt op de gletsjer. Met borden is aangegeven tot waar de ijsmassa kwam bv. 50 of 200 jaar geleden; en dan wordt je weer een hard geconfronteerd met het feit dat de aarde aan het opwarmen is.  Maar het landschap is adembenemend mooi, en je voelt je erg nietig  tussen de enorme rots hellingen. Daarna rijden we door richting Haast, onze volgende overnachting. Het weer wordt slechter, en na wat gegeten te hebben in Haast, (een dorpje van niks) vinden we on adresje nog eens 15 km naar het zuiden. Echt in de middel of nowhere, waar je de zee op de kust kan horen beuken.