Abel Tasman

3 november 2016 - Richmond, Nieuw-Zeeland

Over gisteren valt niet veel te melden, we zijn in/bij het huisje gebleven en deden het rustig aan. Voor vandaag staat het Abel Tasman Nationaal Park op het programma. We rijden Mapua en Motueka voorbij, en dan begint de klim omhoog, een hoge pas over, zodat je oren dicht klappen. Mooie uitzichten. We drinken koffie in Takaka en slaan rechts af richting Pohara. Dan rijden we langs de kust van de beroemde Golden Bay; ruige, rotsige baaitjes met strand, hoge rotswanden waar je in je nietige autootje onderdoor rijdt. We stoppen op verschillende plekken, zo ook bij het Abel Tasman monument bij Ligar Bay. Hier legde de ontdekkingsreiziger uit Lutjegast (Groningen) zijn schip voor anker in december 1642, maar vertrok weer snel, nadat de plaatselijke Maori vier matrozen dood had geknuppeld. Maar dit was wel de ontdekking van dit wonder schone land. We rijden door tot aan Wainui Bay, het eind van de verharde weg, en, zo lijkt het , het eind van de bewoonde wereld. Het wandelpad naar de Wainui Falls is afgesloten, wat een teleurstelling is. Maar we hebben zo veel moois gezien. Het was de lange rit meer dan de moeite waard.

1. Martin:
    3 november 2016
    Dag Lina en Arno! Heel mooi, jullie reisverslag en foto"s. We volgen het op de kaart en zien jullie langs de Tasman Bay en de Golden Bay rijden, en dan landinwaarts waar de bergen al zo'n 1700 m. hoog zijn. De tocht van jullie leven! Liefs, groet, A. en M.
  2. Lammie Levinga:
    wat prachtige fotoos, mooie verhalen, BOFKONTEN.
  3. Janine:
    5 november 2016
    Wauw super allemaal.... zooooooooo jaloers!!!!!