21 mei Icefields Parkway

26 mei 2019 - Jasper, Canada

We doen het rustig aan vanmorgen, maken nog een praatje met Nederlanders die net als wij aan het rondreizen zijn, en geven ons nog een paar goeie tips voor de trip op de Icefields Parkway.

En zo vertrekken we uit Lake Louise de I.P op.

We stoppen waar we kunnen stoppen, helaas is het geen helder weer, maar toch ook mooi.

We lopen o.a. naar de Mistaya Canon, Sunwapta  Pass waar veel sneeuw ligt,en de Nigel Creek.

Berggeiten op de weg zorgen voor enig oponthoud.

Tenslotte komen we aan in het Icefield Centre, een mooie plek voor de nacht.

Een schitterende rit, we voelen ons nietig tussen de hoge bergen en sneeuw en ijsmassa's.

Vanuit de camper zien we uit op verschillende gletsjers, de grootste is de Athabasca.

22 mei, Jasper

Vanmorgen schijnt de zon een beetje, welkom na een koude nacht. Het is weer een prachtige route en stoppen bij een waterval langs de kant van de weg. Verder stoppen we natuurlijk bij de Athabasca canyon, waar de rivier een spectaculair diepe kloof in de rotsen heeft uitgesneden, het water stort in de diepte. We rijden door naar Jasper en gaan op zoek naar een plek voor de nacht. We zien even buiten Jasper een groot hert Elk), links de kant van de weg liggen. Op de camping wordt gewaarschuwd voor beren. Er zitten veel grijze gaaien (grey jay).

23 mei ,  Valemount

Vanmorgen zijn we weer op tijd opgestaan, rijden terug naar Jasper. We lopen wat door het stadje. Dan rijden we verder , iets naar het noorden, naar Maligne Canyon en lopen de route langs de canyon en over verschillende bruggen. De rivier heeft een diepe kloof uitgesleten, soms wel 50 meter diep, spectaculair. Terug in Jasper, besluiten we toch door te rijden, langs de weg zien we weer een elk. We passeren weer de tijdzone. We stoppen op de pas; de Yellow head Pass, waar een mooi meertje is. Verder op is het informatie centrum van dit nat. park; Mount Robson. Verder op moet een camping zijn, maar die vinden we niet. Bij Valemount is een RV park bij een golf club; een rustig plekje. We zitten hier nu langs de Panamarican highway (de route van Chili naar Alaska).

24 mei   Clearwater

We volgen de highway 5 naar he zuiden. ; kilometers uitgestrekte bossen, langs de rivier, de North Thompson River, besneeuwde toppen links en rechts. We stoppen in Vavenby, eten wat en rijden door naar Clearwater dat toegang biedt naar Wells Grey Provincial park. We stoppen bij het infomation centre. We besluiten om morgen de Clearwater Valley Road op te rijden. Het dorp zelf stelt niet veel voor en we rijden door naar de camping een paar kilometer verderop. Mooie plekken in het bos. We wandelen nog even naar de  rivier, met een wat ongerust gevoel vanwege de "bear-allerts". Het was weer een prachtige route vandaag, door eindeloze bossen, en we hebben weer een beer gezien; hij zat links langs de weg, of stond eigenlijk, keek of hij kon oversteken, zag daar toch van af en verdween in de bossen, te snel om er een foto van de maken, dus bewijs ontbreekt!!!                         Ondertussen hebben we ruim 1700 km gereden.

25 mei,

Vanmorgen doen we eerst boodschappen in Clearwater. We rijden naar het noorden, Wells Grey park in en langs de Clearwater Valley Road. We willen overal stoppen waar iets bijzonders te zien is. Eerst stoppen we bij Spahats Falls, we stijgen de vallei omhoog. Dan stoppen we bij Dawson Falls; de rivier, de Murtle river,  stort over de gehele breedte donderend naar beneden. Dan door naar Helmcken Falls, die is nog spectaculairder, die stort 141 meter naar beneden een canyon in. De rotswanden zijn van gelaagd lava; vulkanen en gletsjers hebben dit landschap gevormd.  Uiteindelijk 42 km de bergen in, maar dit alles was de moeite waard.

1. Albert en Martha:
    26 mei 2019
    Lees dat jullie het naar de zin hebben
    Jullie hebben al veel gezien. Blijf genieten, groetjes van ons
  2. Jan en. Lysbeth:
    26 mei 2019
    Byzonder. We genieten mee. Enig met de kaart er bij. Wat een belevenissen voor jullue samen. Onvergetelijk! Liefs j l
  3. Weija:
    27 mei 2019
    Wat schitterend die natuur! Fijn van genieten.
  4. Jannie:
    27 mei 2019
    Zo mooi! Ik kijk al weer uit naar jullie volgende verhaal 😘