Te Anau

10 november 2016 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Afgelopen nacht zaten we in een echt heel mooi appartement, groot genoeg voor een hele familie, en met prachtig uitzicht op Lake Wanaka. Hier hadden we nog wel een paar dagen willen blijven, maar de volgende bestemming wacht al weer. We vervolgen onze reis naar het zuiden en komen langs Lake Dunstan, een stuwmeer, en stoppen even bij een mooie plek. Dat blijkt de zgn. 45e parallel te zijn, waar de afstand tot de zuidpool even groot is als de afstand tot de evenaar.  We gaan door en rijden Queenstown in. Dat is een erg drukke stad, aan het Wakatipu meer, die vooral lijkt te bestaan bij gratie van het toerisme, en dan vooral van het sensatiebeluste soort. Dus bungyjumpen, rafting enz.  Niet echt ons kopje thee, dus we rijden verder. Het is een prachtige route langs het Lake Wakatipu, met mooie vergezichten. We stoppen even aan de zuidkant bij Kingston, waar het uitgestorven lijkt. We zitten aan de oever van het meer. Het water is helder en fris aan de voeten. Dan rijden we door en raken soms het zicht op de hoge, besneeuwde pieken kwijt. We drinken koffie in Mossburn en rijden door richting Te Anau. Het landschap veranderd met enige regelmaat. Er is weinig bos, veel vlaktes met ruige begroeiing. Maar de besneeuwde toppen van het Fiordland komen  in zicht, daar koersen we op af. Het zijn flinke afstanden, maar de schitterende, steeds veranderende landschappen, maken het de moeite waard. Te Anau blijkt een rustig, klein plaatsje, ook veel toeristen, maar toch weer heel anders dan Queenstown. We vinden (met enige moeite, we waren er al langs gereden) ons hotel. Hier blijven we de komende dagen. Een mooie ruime kamer. Pizza vanavond? Ja, lekker!

1. Martin:
    10 november 2016
    Hoi Arno en Lina! Dank voor jullie mooie verslagen van 9/11 en 10/11. W e proberen de route vanaf Hokitika aan de westkust te volgen voor zover dat gaat op de kleine kaartjes in de reisgids.We volgen de route via Haast naar Wanaka en zien dat de gids zich verliest in lyrische beschrijvingen. Wát een reis maken jullie mee! Willen jullie wel terug naar het goede, trouwe Tweede Exloërmond? En hebben jullie het koninklijk paar nog gezien? Liefs, groet, A. en M.