Akaroa

20 november 2016 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Gisteren hebben we een rustig dagje gehad; een beetje rond gekeken in Lincoln. Verder wat spullen uitgezocht voor de terugreis. Vanmorgen starten we onze laatste dag in dit schitterende land met mooi weer. We rijden richting Banks Peninsula, waar het vlakke, soms moerasachtige landschap , al snel veranderd in een glooiend landschap dat gekenmerkt wordt door langgerekte, schuin aflopende uitlopers van de vulkaan die dit schiereiland ooit heeft gevormd. De uitlopers hebben baaien gevormd waar de weg slingerend langs gaat. Op een pas zien we Akaroa aan een baai liggen. Het is een toeristisch havenplaatje, dat ooit gesticht werd door Franse immigranten, en dat zie je aan de straatnamen en de bloementuinen. Met een boottocht van twee uur,  was de baai te verkennen, met mooie rotsformaties waar in je kunt zien dat het ooit lavastromen waren. De boot gaat langs de Elaphantrock, Cathedral Cave en een baai waar vroeger een Maori nederzetting was. Topattractie is natuurlijk het spotten van de Hector-dolfijnen die hier permanent in de baai rondzwemmen. En dat lukt, verschillende zelfs, waaronder moeder met kalf. Ze zijn snel en moeilijk te fotograferen of te filmen. Aan de andere kant van de baai zitten pelsrobben, die meer bereidt lijken te poseren voor de vele camera's. In het dorp gaan we nog even de oude bibliotheek (ong.1875) in, met oude leestafel en vloerkleden.  Ook de St. Patricks kathedraal bekijken we; eenvoudig, helemaal van hout. De terugweg gaat weer over de zelfde route, over de zelfde pas. Dan rijden we naar Christchurch, wat niet ver meer is. We eten bij een Nieuw Zeelandse Chinees en vinden ons hotel. Morgen zit het er definitief op en vliegen we terug...