8 juni Port Alberni

11 juni 2019 - Port Alberni, Canada

We rijden de lange bergweg (de Highway 4) terug vanaf Ucluelet naar Port Alberni. We rijden vanuit het stadje naar Stamp River Provincial Park, waar we een stukje wandelen langs de Beaver Creek, met een mooie stroomversnelling met een vistrap. Hier is de grootste zalmtrek van het eiland. Terugrijdend zien we twee elken langs de kant van de weg.  Ons overnachtingsadres is meer een B&B, maar dan zonder die tweede B. De mensen zijn erg aardig en gastvrij, we mogen aardbeien plukken in hun tuin. Aan het eind van de dag gaan we naar het centrum van de stad en eten heerlijke zalm in een visrestaurant dat gevestigd is in een voormalig kerkgebouw.

9 juni

Vanmorgen gaan we naar de Arrowsmith Baptist church in Port Alberni. Na de dienst raken we aan de praat met een man van wie de ouders vijftig jaar geleden zijn geëmigreerd naar Canada, vanuit Nederland. Hij geeft ons nog een paar goede reistips voor op het eiland. 's Middags zitten we relaxed op een bankje bij de (zee)haven, en opeens horen we mensen Gronings spreken. Ze komen uit Finsterwolde. Kleine wereld!!!!

10 juni

We rijden vanmorgen even voorbij Port Alberni, naar Mac Millan Provincial Park, naar Cathedral Grove. Er staan enorme bomen, western red cedar en douglas sparren, sommigen meer dan 800 jaar oud. Overal liggen ook dode , omgewaaide bomen; er was een grote storm in 1997. Maar het bijzondere is dat er op elke boom weer iets nieuws groeit, heel mooi. Het is een druk bezocht park, en duidelijk is dat dit een dilemma oplevert: veel toeristen is goed voor de economie, maar een ernstige bedreiging voor de natuur. Vanmiddag rijden we naar Central Lake, het langste meer van Vancouver Island.

1. Martin en Ariëlla:
    11 juni 2019
    We zitten in Noord-Spanje en het is heerlijk om te lezen dat jullie zo genieten! Prachtige boom met Arno erin!!
  2. Jan en Hennie:
    11 juni 2019
    Wat een mooie foto's prachtig veel plezier samen geniet ervan.